Strekker seg akkurat langt nok
ARMS
Karakter: 4
Strekker seg akkurat langt nok
Nintendos nyeste storsatsning er original, men litt overfladisk
av Håkon Kvam Lyngstad
Originalt; sprekt lydspor; lett å komme inn i; fargerike karakterer
Noe overfladisk; få karakterer; ikke like engasjerende i lengden

ARMS er følelsen av Nintendo, destillert. Fargerike karakterer, energisk lydspor og mekanikker det er lett å plukke opp. Da den Kyotobaserte giganten i 2015 lanserte Splatoon viste det seg å være et spill som tilgjengeliggjorde nettbaserte flerspillerskytespill for et bredere publikum, samtidig som det hadde nok kjøtt på beina til å samtidig fengsle kjernespillerne. På mange måter virker det som om ARMS forsøker å gjøre det samme for fightingspillsjangeren, men er dette et like vellykket prosjekt?

Allerede fra første øyekast skiller ARMS seg ut fra mengden. Karaktergalleriets arme riddere ser ut som helter fra tegnefilmene man kunne få med seg på lørdagsmorgenene på 90-tallet, og de elastiske armene er et blikkfang i seg selv, der de elegant strekker seg over banen for å gi motstanderen et klask på kinnet. Inntil videre er det dog en relativt liten armada å spille som; kun ti spillbare håndlangere er tilgjengelige ved lansering, og selv om flere helter skal komme i gratisoppdateringer etter hvert, utgjør ikke utvalget akkurat noen enorm armé.

Han ser kanskje sinna ut, men ryktene sier at Master Mummy er en ganske jovial familiefar utenfor banenHan ser kanskje sinna ut, men ryktene sier at Master Mummy er en jovial familiefar utenfor banen

Mer kontroversielt kan dog spørsmålet om kontrolloppsett være. Nintendo har nemlig vært standhaftig i å reklamere for bevegelseskontrollene i ARMS, hvor man har én Joy-Con i hver hånd i hva de kaller «The Thumbs-up Grip». Her holder man kontrollene stående på sida, og selv om man ikke helt vet hvor man finner knappene til å begynne med, tar det ikke altfor lang tid å bli vant med. Bevegelseskontrollene er presise nok til å forstå forskjellen på når du tilter kontrollene for å bevege deg rundt på brettet, og når du langer ut labben for å levere et slag. Du har til og med muligheten til å vri på kontrolleren midt i et slag, for å skru slaget til sida og forhåpentligvis øke treffsikkerheten.

Selv om jeg forstår appellen i bevegelseskontrollene, må jeg dog innrømme at jeg likevel foretrekker de mer tradisjonelle navigasjonsverktøyene i et mer klassisk kontrolleroppsett. Jeg spiller mye på Switchen enten i full offentlighet eller henslengt på sofaen, og i disse situasjonene passer det meg bedre å slåss kun ved hjelp av noen enkle, subtile knappetrykk.

I stedet for lange lister med movesets og teknikker å memorere og øve inn, har karakterene i ARMS alle mer eller mindre de samme manøvrene å forholde seg til. Man kan angripe med enten venstre eller høyre hånd, eller man kan sende begge lanker foran seg i full symmetri for å gjøre et kast eller en suplex i varierende brutalitetsgrad. For å forsvare seg kan du enten dukke unna eller blokke – begge lader også opp det neste slaget du langer ut. Til slutt har man også et spesialangrep, hvor man enten skal veive så mye man kan med kontrollene eller trykke vilt på A- og B-knappene for å pepre motstanderen med knyttnever (med bevegelseskontrollene får man dog vonde flashbacks til Wii Sports-versjonen av boksing).

Det ser kanskje stilig ut, men se for deg å faktisk våkne opp med et fem meter langt trappetroll som arm. Hør den seneste episoden av Spill.pod for å høre oss detaljert utforske denne typen body horror!Det ser kanskje stilig ut, men se for deg å faktisk våkne opp med et fem meter langt trappetroll som arm. I den seneste episoden av Spill.pod utforsker vi denne typen body horror langt mer i detalj!

Systemet er dermed lett å plukke opp og forstå, og selv om alle karakterene fungerer på samme måte, er det noe dybde å finne i at alle heltene har to unike egenskaper hver. Den atletiske popstjerna Ribbon Girl kan dobbelthoppe, den forhistoriske familiefaren Master Mummy healer seg selv når han blokkerer mens ungjenta Mechanica er pilot i en hjemmesnekra mech som kan levitere ved hjelp av den innebygde jetpacken. Før hver runde kan du også velge hvilke hender du skal ha montert fast på enden av armene dine, hvor disse også har ulike egenskaper. Velger du for eksempel en boomerang og endragekanon, vil du ha et angrep som skrur seg veldig, og et som skyter en laserstråle fra avstand.

1 2 Neste »

Ingen kommentarer ennå..
Hva med å være den første?

ARMS